AboutUs varnar för att man kan bli bestraffad av Google om man har ingående länkar (backlinks) som kan uppfattas som ”onaturliga”. Google har i mars 2012 genomfört en större uppdatering av sin värderingsalgoritm som kallas ”the Unnatural Links update. Ett stort antal webmasters har via sitt Google Webmaster Tool account fått medelande om att deras webbplats har “unnatural links” som pekar mot deras sajt. De uppmanas se till att länkarna försvinner annars kommer de att förlora position i sökresultatet för de nyckelord de har optimerat för.
Det är ju just ingående länkar som är själva kärnan i sökmotoroptimeringen. Har en webbplats eller blogg inga länkar till sig alls finns den inte och ingen kommer att läsa det man skriver.
Frågan är ju dels hur man ska kunna veta vad Google menar med en naturlig länk och dels vad man ska göra åt det. Man har ju ingen kontroll över vilka länkar andra lägger upp till sin sajt. Google menar väl att dessa så kallade onaturliga länkar är spam som har lagts upp med det enda syftet påverka Googles Pagerank. Det finns ju företag som specialiserar sig på att organisera och sälja länkar av det skälet. Ett av dem är BuildMyRank som har ett bloggnätverk med bloggar av låg kvalitet där de länkar till den som betalar för det. De har nu fått alla sina bloggar bortplockade från Googles index.
Hur gör man då för att inte hamna i den här fällan? Ja, att man inte ska anlita skumma seo-konsulter som ställer till en massa elände är ju kanske självklart. Man ska inte köpa länkar som har som enda syfte att manipulera PageRank.
Den stora frågan är i vilken utsträckning man kan genomföra länkbyten med andra bloggare eller webbplatser. Enligt Googles webmaster guidelines ska man undvika länkbyten, ”Excessive reciprocal links or excessive link exchanging”, men var går gränsen för vad som är acceptabelt? Vissa tidningar visar länkar till de bloggar som har länkat till och kommenterat tidningens artikel. Det är ju en form av länkbyte. Är det naturliga länkar enligt Google?